Virtuální (Virtual Reality - VR) a rozšířená realita (Augmented Reality - AR) představují (r)evoluci v mnoha oblastech našeho života. Ačkoliv rychlý rozvoj umělé inteligence (AI) dnes může přitahovat více pozornosti, vývoj VR a AR rozhodně neztrácí na tempu a nabízí širokou škálu užitečných aplikací v oblastech od vzdělávání po zábavu. V tomto článku se zaměříme na to, jak VR a AR ovlivňují způsob, jakým se učíme, pracujeme a hrajeme, a jaké možnosti nám přinášejí do budoucna. Navíc představíme příklady konkrétních projektů a značek, které stojí za jejich vývojem a inovacemi.
Vzdělávání
V oblasti vzdělávání nabízejí VR a AR nové přístupy k učení, které zvyšují zájem žáků o výuku a umožňují jim prozkoumat témata na hlubší úrovni. Příklady využití VR a AR ve vzdělávání zahrnují:
Virtuální výlety, které umožňují studentům navštívit vzdálená místa a historické památky bez nutnosti cestování. Příkladem může být projekt Nearpod VR.
3D modelování, které usnadňuje pochopení složitých konceptů a struktur, jako jsou molekulární biologie nebo architektura. Zde můžeme zmínit značku zSpace, která nabízí vzdělávací platformu s rozšířenou realitou.
Interaktivní simulace, které studentům umožňují zkoumat a experimentovat v bezpečném a kontrolovaném prostředí. Například Labster, což je platforma pro virtuální laboratoře.
Mezi přední značky vyrábějící VR a AR brýle patří Oculus, HTC Vive, Microsoft HoloLens a Magic Leap 2.
Pracovní prostředí
VR a AR mění také způsob, jakým pracujeme, tím, že zlepšují komunikaci, spolupráci a rozšiřují možnosti školení. Některé způsoby, jak tyto technologie ovlivňují pracovní prostředí, zahrnují:
Vzdálené spolupráce s kolegy prostřednictvím virtuálních konferencí a sdílení 3D modelů. Společnosti jako Spatial nabízejí platformy pro týmovou spolupráci ve virtuálním prostředí.
Školení zaměstnanců pomocí virtuálních simulací, které poskytují praktické zkušenosti bez nutnosti fyzické přítomnosti. Této výhody nemusí využívat jen kancelářské profese, ale například i výroba. Představme si situaci, kdy můžete proškolit zaměstnance na bezpečnost práce a provést ho prostředím výroby ještě před jeho vlastním nástupem. Jedním z mnoha příkladů může být projekt STRIVR, který vytváří tréninkové programy ve VR pro sportovce, ale i pro firemní klienty.
Vylepšení výkonu a produktivity pomocí AR headsetů, které poskytují informace a návody v reálném čase. Zde můžeme zmínit například Nreal Air.
Zábava
V oblasti zábavy přináší VR a AR kompletně nové zážitky, které překonávají hranice tradičních her a zábavních zařízení. Některé z nejzajímavějších trendů v oblasti VR a AR zahrnují:
Imersivní videohry, které hráče ponoří do virtuálního světa a umožní jim prožít příběh z první ruky. Příkladem takové hry je Half-Life: Alyx od studia Valve, která byla navržena speciálně pro VR, nebo třeba i enormně úspěšný český Beat Saber.
AR mobilní hry, které kombinují herní prvky s reálným světem. Jako příklad lze uvést populární hru Pokémon GO od společnosti Niantic, která využívá AR technologii pro zobrazení Pokémonů v reálném prostředí.
Zážitková centra a zábavní parky, které využívají VR a AR technologie pro vytvoření jedinečných a poutavých atrakcí. Například společnost The VOID nabízí zážitky založené na známých filmech a televizních pořadech, jako je Star Wars nebo Jumanji.
Fitness a sport
Dalším odvětvím, které se neustále vyvíjí díky VR a AR, je fitness a sport. Tyto technologie umožňují nové formy tréninku a motivace, díky kterým se zvyšuje zájem o udržování zdravého životního stylu, ale i zefektivnění tréninků profesionálních sportovců. Příklady využití VR a AR ve fitness a sportu zahrnují:
Virtuální tréninkové programy, které přenášejí cvičení do interaktivního prostředí. Například aplikace Supernatural nabízí virtuální kardio tréninky s působivou grafikou a hudbou.
Virtuální sportovní soutěže a turnaje, které umožňují sportovcům a hráčům zúčastnit se soutěží bez fyzické přítomnosti. Například Virtuix Omni, což je běžecký pás pro VR, umožňuje hráčům soutěžit ve virtuálních závodech, nebo třeba hrát hry bez rizika pádu případně bourání do zdí v případě většího pohlcení =)
Zdravotnictví
VR a AR nacházejí uplatnění i ve zdravotnictví, kde přinášejí nové přístupy k léčbě, prevenci a výzkumu. Některé příklady využití těchto technologií ve zdravotnictví zahrnují:
Chirurgický výcvik a plánování pomocí VR a AR, které umožňují lékařům trénovat a připravovat se na složité operace. Společnost Touch Surgery nabízí platformu, která poskytuje interaktivní simulace chirurgických zákroků s využitím rozšířené reality.
Proximie je AR platforma, která umožňuje lékařům provádět a sledovat chirurgické zákroky na dálku. Tato technologie umožňuje chirurgům z celého světa sdílet své znalosti a dovednosti, což vede ke zlepšení péče o pacienty a zvýšení bezpečnosti chirurgických zákroků.
XRHealth je platforma, která využívá VR a AR technologie k poskytování digitální terapie a rehabilitace pro pacienty s různými zdravotními problémy, jako jsou chronická bolest, kognitivní poruchy nebo duševní zdraví. Pacienti mohou používat aplikace pro domácí terapie nebo spolupracovat s terapeuty na dálku prostřednictvím virtuální reality.
FundamentalVR je vzdělávací platforma pro zdravotníky, která kombinuje virtuální realitu a haptickou zpětnou vazbu pro vytvoření realistického prostředí pro trénink chirurgických a lékařských dovedností. Platforma nabízí širokou škálu scénářů, které pomáhají zdravotníkům zlepšovat své dovednosti a získávat zkušenosti.
Tyto projekty představují pouze malou část možností, jak VR a AR technologie přinášejí inovace a zlepšení do zdravotnického odvětví. S pokračujícím vývojem a širším nasazením těchto technologií se očekává, že tyto technologie budou mít ještě větší dopad na způsob, jakým poskytujeme zdravotní péči, jak se lékaři a zdravotníci vzdělávají a jak pacienti procházejí léčebnými a rehabilitačními procesy.
Umění a design
Virtuální a rozšířená realita také otevírají nové možnosti v oblasti umění a designu, umožňujíce umělcům a designérům experimentovat s novými technikami a prezentovat své práce v inovativních formátech. Některé způsoby, jak VR a AR ovlivňují umění a design, zahrnují:
3D malba a sochařství ve virtuálním prostředí, které umožňuje umělcům tvořit díla s větší hloubkou a interaktivitou. Aplikace jako Tilt Brush od společnosti Google poskytují umělcům nástroje pro vytváření 3D děl ve virtuální realitě.
Prohlídky galerií a muzeí ve virtuální realitě, které umožňují návštěvníkům procházet sbírky a prohlížet si umělecká díla z pohodlí domova. Příkladem je projekt Google Arts & Culture, který nabízí virtuální prohlídky světově proslulých muzeí a galerií.
Rozšířená realita v architektuře a interiérovém designu, která umožňuje klientům a designérům nahlédnout do navržených prostor před jejich realizací. Aplikace jako Ikea Place nebo Augment umožňují uživatelům vidět, jak budou vybrané kusy nábytku či designové prvky vypadat v reálném prostředí.
Virtuální a rozšířená realita přináší širokou škálu nových příležitostí pro umělce, designéry, zdravotnické pracovníky, vzdělávací instituce, pracovníky a milovníky zábavy. Díky stále pokročilejším zařízením a technologiím se očekává, že VR a AR budou mít ještě větší dopad na naše životy v nadcházejících letech.
Jedním z klíčových aspektů bude integrace VR a AR s umělou inteligencí a internetem věcí (IoT). Tyto technologie společně vytvoří nové aplikace a zlepší uživatelské zážitky. Představme si například virtuální asistenty, které se dokážou učit a reagovat na uživatelovy potřeby v reálném čase prostřednictvím VR a AR.
Také se očekává, že se VR a AR stanou běžnějšími a přístupnějšími díky snižování cen zařízení a pokroku v oblasti hardwaru a softwaru. S rostoucím zájmem ze strany veřejnosti a podniků bychom mohli brzy vidět mnohem více VR a AR aplikací v dalších aspektech našeho života.
Pokud vás články baví, sledujte nás na našich sociálních sítích a dejte nám vědět, jaká témata by vás zajímala a na co se v budoucnu máme zaměřit (pokud sociální sítě nemusíte, umíme i "oldschool věci" jako třeba email: info@techguide.cz). Mějte se prima.
Váš tým TechGuide.cz
Comments